sunnuntai 24. elokuuta 2014

Meppi ja selkokieli

Tämän päivän aihe telkkarista: "Meppi ja selkokieli."Meppi oli minulle vielä uusi sana, mutta selkokieltä olen kaivannut jo paljon aikaisemmin. Mielestäni suuri yleisö ei ymmärrä kaikkea, mitä puhekieltä lukeneet ihmiset käyttävät. Päivän politiikot ovat sen nyt huomanneet. Timo Soini oli siitä hyvä esimerkki ja pääsi europarlamenttiin. Politiikka on niin vaikea ala kuunnella ja seurata, että en ihmettele yhtään, jos ei viitsitä äänestää tarpeeksi. Jospa nyt aletaan yleisemmin käyttämään selkokieltä.
 Kirkoissa puheet ovat menneet melkein aina korvien ohi. Kuka pystyy sanomaan ei?Tarviiko kirkossa olla ymmärtävinään, jos asia on toisin.Olkaamme ihmiset rehellisiä toisillemme. Papit muuttakoon puhetyyliä. Eikö meissä kaikissa asu pieni lapsi?Selkokieli vaan enemmän käyttöön!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti